lena-i-lyckebo

Alla inlägg under februari 2016

Av lena-i-lyckebo - 21 februari 2016 18:33

 

 

Nu är vi barnfria efter att töserna körts hem av oss vid femsnåret. Man är inte purung numera och sover som en stock efter bus och stoj en helg. Dom är ju så goa och snälla dessa damer och hjärtat svämmar över av kärlek till dem båda.



Det har varit en blåsig dag utomhus med nån enstaka minusgrad men snön har yrt så vi har stannat inne. Dagsljuset håller sig till halv fem och det känns underbart att slippa mörkret som vi har här uppe under lång tid.

 

 

 

Kramis     

Av lena-i-lyckebo - 20 februari 2016 21:57

 

 

Jag vann en tävling på FaceBook och skickade in ett foto som jag älskar på mina föräldrar där konstnären gjorde en teckning av motivet. Så här fint blev det. Måste bara hitta en ram som passar och en plats på väggen. Himmel så enormt man kan sakna dom man älskar så mycket   

 

 

 

 

Av lena-i-lyckebo - 20 februari 2016 21:23

 




Hej alla människobarn. Här rullar livet vidare och för varje dag som går blir det bara ljusare utomhus. Tänka sig, det är nästan dagsljus när jag åker till jobbet vid sjusnåret och likaså då jag kommer hem strax efter fyra.  Fasiken så skönt det känns och kan man bli gladare av såna vardagligheter så säg  . Snön ligger djup ännu och det känns långt till sommaren men man blir lika snopen varje år när solen börjar jobba. 


 


Vi har flickorna här i helgen och det är bara att passa på att njuta fullt ut. Fammo lagar deras favvomat och faffa spelar spel och det är full rulle. Vädret är gynnsamt med några få minusgrader så vi har varit ute och luftat oss nån timme här ute i Lyckebo.


 


Lilla Moa fick ta ut dockvagnen och Pippi Långstump satt så fint med benen rakt upp. Lilla gumman våran, älskar dig.


     


Såååå populärt, fammo skottade bort snön så att gungorna blev fria och där satt töserna en bra stund och njöt. Tuva-Lisa har lärt sig att hoppa av medans gungar gungar och man ser på med andan i halsen.


 


I morgon kommer barnbarnen igen för att vistas en hel dag med oss, menyn är förberedd och jag ska strax krypa ner i bädden för att ladda batterierna. Det behövs energi för att klara av småbarnslivet kan jag lugnt säga  




 

Av lena-i-lyckebo - 7 februari 2016 17:59

 

 

Strax ska jag åka till flygplatsen för att hämta äldsta sonen och hans kompis. Ett helt gäng grabbar har varit i Chamonix en vecka och njutit av snowboardåkning i vårsol och värme. Det är bra att sönerna gör något roligt men jag känner en lättnad när dom är på "hemmaplan" igen.


 

Ett helt otroligt landskap med alper runt omkring den dal där dom bodde. Där skulle jag också vilja vara nån gång fast inte på snowboard  


   



 


 

Av lena-i-lyckebo - 5 februari 2016 15:52

     

 

Under Julledigheten så passade jag på att göra om två bruna höga barstolar till barnbarnen.  "Tripp trapp stolarna är ju bara för småbebisar" tyckte flickorna som satt lågt i våra köksmöbler och Moa som är minst hade köksbordskanten under hakan.. 


Så här blev resultatet efter att ha kapat benen till lagom sitthöjd och ommålning efter slipningar och förarbete. Gissa två töser som var stolta över att ha egna stolar hos fammo och faffa   




 

Man kan göra så mycket fint av saker som inte används eller som bara ligger och tar plats i förråden.



 


Målade om denna kruka i dag som var sliten och trist, nu pryder den väggen i köket. Simsalabim, man blir glad för det lilla  

 

Må bäst denna fredag....

 

 


Av lena-i-lyckebo - 4 februari 2016 13:09

 

 

 

Hej på er, ni som kikar in ännu fast jag gjort ett långt uppehåll med bloggeriet. Jag är hemma från jobbet för en förkylning spökar i min kropp och jag har jobbat fast jag känt av feber. I går sa det i alla fall stopp, satt som en urvriden trasa bakom kassan och kände mig mer än trött så då får man "kasta in handuken" och snällt kurera mig.


Januari har varit en kall månad och ett tag hade vi - 38 grader under några dagar. Vi hade tur och slapp frysningar i ledningarna men å andra sidan så eldades det för fullt i kaminen för elementens värme räckte inte. Det blev is på insidan av fönstrena och det första man gjorde på mornarna var att hoppa i ulltofflorna och sätta igång en brasa, burr.


Så här såg det ut på fönstret i sovrummet.


 



Solen har återvänt den 4:e Januari och då kom även livsanden tillbaka. Snön är meterdjup och naturen helt fantastiskt vacker.  Inne i centrum är björkarna vita och solen är inte så varm ännu att den smälter bort vinterskruden men snart så.....  


 


En sak som känns lite trist är att vi, jag och min kollega, har blivit uppsagda på jobbet. Jag har tre uppsägningsmånader framför mig men sen så är det slut. Ekonomiska skäl är anledningen men man hoppas så klart att ett under ska ske och vi får vara kvar. Jag har ett nytt jobb i bakfickan men vill helst stanna där jag trivs som fisken i vattnet. Håll tummarna för att det blir så  



Min älskade lillebror är i stan några korta dagar och i eftermiddag ska jag bjuda på en matbit. Det är alltid så roligt att träffas för vi är bara tre kvar av sex i våran familj och man är extra rädd om varandra i syskonskaran numera. Helst önskade jag att vi syskon bodde närmare varandra men jag är tacksam att vi håller kontakten och träffas så fort det passar.

 

Kramelikramen från ett -11 graders Lyckebo........  



Presentation


Midnattsolen är min sommar och norrskenet min vinter.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Fråga mig

11 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Bloggtid

Kommentarer

Bloggvänner

bloggvänner


Skapa flashcards