lena-i-lyckebo

Alla inlägg den 22 mars 2015

Av lena-i-lyckebo - 22 mars 2015 19:41

 

 

I dag har jag inte gjort många knop...frusit innifrån och känt mig allmänt slö. Förkylningen är inne på åttonde dagen men har ändå varit lindrig jämfört med hur jag brukar bli annars....tack och lov.  Maken har fixat min dator som gav upp med en suck i går och jag tackar min lyckliga stjärna för att han fick igång den igen. Man är ju beroende av denna manick numera och jag blev rastlös när den bara stod där och var avslagen.

 

 

 

En arbetsvecka stundar men jag ler, efter denna så är jag ledig i tio hela dagar, det ni  . Gissa en som ska njuta och ha det gott med familjen, brorsan och hans kompis som kommer till Kiruna. Det blir full fart men då trivs jag som fisken i vattnet.

 

Om en stund börjar Farmen som vi följt hela vägen och sen ska jag förbereda morgondagens utstyrsel. Ha en skön kväll och puss på pannan när det är dags för sängen...

 

 

Av lena-i-lyckebo - 22 mars 2015 15:09

   

 

 

Vi fick en fin lördag trots att morgonen var kall och vi fick invänta solens uppvärmning av luften. Byn som vi skulle åka förbi...ca en och en halv mil från Lyckebo hade -19 grader. Vid tiosnåret startade vi från gården och körde ner på älvstranden och dom tre mil upp i fjällvärlden där kojan ligger. Ont i baken och svanskotan fick jag av allt skumpande för skoterspåren är ingen lek minsann.


 


Det är milslånga renstängsel lite överallt här uppe och det finns övergångar genom dessa för folk som vill passera. Plastband och kedjor håller dom fyrbenta borta för sånt skräms. Renarna tillhör olika samebyar och med hjälp av stängslerna hålls dom åtskilda.


 


Våran stuga är inte stor men välplanerad. Tre dubbelsängar, litet kök och matplats ryms utan att det känns trångt. Vi har själv byggt detta hus och kört upp allt med skotrar och kälkar...ett stort jobb men ack så värt det hela.


 


Snön har vräkt ner hela dagen men nu kikar faktisk solen fram igen...ett härligt fågelliv utanför köksfönstret och jag ser att Gråsiskan och Grönfinken har hittat tillbaka till Kiruna efter en lång vinter. Kurre Ekorre har fullt upp med att hinna proppa i sig frön, han ogillar säkert alla fåglar som äter upp "hans" mat...  


 


Vi har haft en hel del att göra i dag här hemma, min dator gav upp i går kväll så maken har installerat om den igen vilket tog en faslig tid. En massa annat har också blivit gjort så nu blir det middag och mys med hundarna. Har även börjat planera vad som ska med under påskhelgen till kojan. Vi blir fyra stycken som ska vara där några dagar. Måste ju se till att karlarna får i sig god mat så dom orkar bygga  

 




Presentation


Midnattsolen är min sommar och norrskenet min vinter.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Fråga mig

11 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Bloggtid

Kommentarer

Bloggvänner

bloggvänner


Ovido - Quiz & Flashcards