lena-i-lyckebo

Alla inlägg under december 2014

Av lena-i-lyckebo - 18 december 2014 19:47

 

 

Fick denna vackra dikt av en kär bloggvän. Den ska vi ha med i mammas dödsannons....Tack vännen..


 

 

"När mammor dör,

då förlorar man ett av väderstrecken.

Då förlorar man vartannat andetag,

då förlorar man en glänta......

När mammor dör då växer det sly överallt"

 

          

 

 

Av lena-i-lyckebo - 18 december 2014 19:11


 

Finaste brorsan kom till Kiruna i dag och det var en lättnad på många sätt. En familjemedlem som drabbats likadant som mig och det är härligt att känna gemenskap i denna tunga stund. Vi har varit i mammas lägenhet och börjat tömma lite saker....mycket gruvsamt var det att komma in dit för hon somnade in lugnt och stilla i sin säng under måndagsmorgonen . Allt gick lättare än vad jag befarat...visst grät vi först men efter ett tag så släppte ångesten. I morgon ska vi köra bort hennes möbler och sen är tömningen över, sånt är jobbigt att spara och ha framför sig men nu gick det snabbt. Kanske det går att få en någolunda bra jul och att man kan koppla av en smula.

 

Ha en fin afton.....  

Av lena-i-lyckebo - 16 december 2014 22:31

 

 

Helt totalt slut känner jag mig och fåtöljen är rena sömnmedlet. Lyckades sova mig igenom hela "Deal or not Deal" så nu är det ett snabbt god natt här och bums i sänghalmen.  Ute faller snön och älskade maken som plogat hela gården under dagen får vackert börja om i morgon. Vi ska upp till stan för att handla resten av julmaten samt sköta yngsta barnbarnet Moa en stund....Dagarna rullar på och även livet........


Puss på pannan från mig till Dig...   

Av lena-i-lyckebo - 16 december 2014 20:04

 

 

Det är så vackert utomhus....hela naturen är inbäddad av vit glittrande snö och norrskenet lyser upp på himlavalvet. Våra nyponroser som fåglarna ännu inte mumsat upp.....

 

 

 

Önskar er alla en skön Tisdagsafton.......  

Av lena-i-lyckebo - 16 december 2014 19:33

 

 

Hoppas att en liten fyraårig lintott blir glad över julklappen från fammo och faffa. Att montera in belysning är ingen lek minsann och små smala fingrar behövs istället för "prinskorvsformade" samt en massa "fula ord" innan man får som man vill..skam den som ger sig  



 


Badrummet på gång...


 

"Finrummet" ska få mer möbler och tavlor på väggarna.


 


Köket, husets hjärta är snart fixat..


 

 

Hallen.....har en massa möbler kvar att packa upp så vi får se hur det slutliga resultatet blir...

 

 

 

 

  

Av lena-i-lyckebo - 16 december 2014 15:36

 

 

Hur känns det nu..."dagen efter"......chocken har lagt sig och tårarna är inte lika intensivt flödande som i går...lite distans till det som hänt har infunnit sig och jag känner en lättnad över att mammas kamp är över. Lilla kraken min hade det tufft sista veckorna och var mager som en svulten kattunge...så ont det gjorde att se henne lida varje dag i livet och lika ont gör det att ha mist henne. Vaknade vid fyrasnåret i natt och det var stört omöjligt att fortsätta sova, tankarna snurrade runt och jag kände mig rastlös i kroppen. Låg ändå kvar några timmar till för det är ändå ett sätt att låta kroppen vila.

 

På torsdag kommer min ena bror till Kiruna, han känner att han vill träffa mig och komma nära det som hänt. Jag ser fram mot detta och ska göra det mysigt värre för honom i äldsta sonens fina husvagn på gården. Mannen i mitt liv stöttar mig och har tagit ledigt resten av veckan, han är helt fantastisk och vad skulle livet vara utan honom...min tvillingsjäl  .

Vi har fått massor med snö och graderna ligger på -5...ett fint vinterlandskap ute på gården kan jag lova....

 

 

Av lena-i-lyckebo - 15 december 2014 12:17

 

 

Så kom dagen...mamma dog denna morgon och jag är ledsen......Så mycket hon fått lida och pinas av sjukdomen...Så stark och modig hon varit trots allt......

Älskade mamma, nu har du fått träffa pappa och lillebror och jag hoppas att du mår bra och känner ro..

 

 

Lena  

Av lena-i-lyckebo - 14 december 2014 16:12

 

 

Himmel sååå exotiskt tycker nog dom flesta turisterna som kommit från alla möjliga världsdelar för att besöka IceHotel. Jag sitter vid köksfönstret och ser hundspannen,  fullpackade slädar med folk, efter stranden på andra sidan älven och skotersafarin är i full gång. Allt detta trots att det är -21 grader och svag vind utomhus..brrr.

 

 

 

Vi har tänt en brasa i kaminen och softar och njuter av en stilla söndag. Lite julklappar ska slås in och jag har skickat efter lite fler till Moa som jag spanat in på Lekmera. Hundarna är inte ute lika mycket som förr om vintrarna, kanske dom har blivit känsligare för kylan med stigande ålder? Skälla som förr kunde rulla ihop sig som en boll i snön och sova vill inte ens bli kall om fossingarna.....

 

 

 

 

 

Ha en fin fortsatt dag..........   

 

 

Presentation


Midnattsolen är min sommar och norrskenet min vinter.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Fråga mig

11 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Bloggtid

Kommentarer

Bloggvänner

bloggvänner


Ovido - Quiz & Flashcards