lena-i-lyckebo

Alla inlägg under maj 2014

.

Av lena-i-lyckebo - 3 maj 2014 15:15

 


Tätt snöfall så man inte kan se andra sidan älven, solsken och fåglarnas sköna sång. Sån dag har vi här i Lyckebo men inte har vi varit inne för den sakens skull. Just nu ser det ut så här men om fem minuter är det sol igen.....{#}.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, ttttt

Vi är nästan klar med grillplatsen, lite vindskydd ska byggas och annat småfix men vi hade premiärgrillning till lunchen. Så mysigt att sitta ute och känna doften av veden och samtidigt äta nåt gott.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, ttttt

Korvgrillning på gång....

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, ttttt

Ha en fin lördag....

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, ttttt  

.

Av lena-i-lyckebo - 2 maj 2014 19:56

God tårta och uteliv  (Så här bor jag) Publicerat fredag 02 maj 2014 19:27

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, God tårta och uteliv

Sol, hagel, snöfall, solsken osv......vi har ändå trotsat vädret och varit ute och snickrat många timmar. I morgon har vi tänkt oss att vara klara med grillplatsen och kanske inviga den med brasa och korvgrillning. Få se hur vädret blir...hmmmm. Det blev en trevlig dag med ettårskalas och barnbarnens morföräldrar var där när vi anlände. Det är så sällan vi träffas allesammans så det är alltid roligt då det sker.

 Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, God tårta och uteliv

Zunni tittar förvånat på hagelkornen som knastrar då dom slår ner på verandan.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, God tårta och uteliv

Som vanligt då jag och maken startar våra projekt så växer det mer och mer ju längre vi kommer. Vi skulle ju bara göra bänkar men ännu en idè byggs. Gissa vad detta på fotot ska bli?  I morgon får ni se{#} Jag har köpt sittdynor och dom ska vi banne oss använda i morgon om det så skulle regna småspik.

I kväll ska vi inte basta utan bara softa och slappa, jag funderar på att rensa ut lite vinterkläder från garderoberna i hallen men det återstår att se ifall jag orkar.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, God tårta och uteliv

Permalink

Ettårsdag  (Gulligt) Publicerat fredag 02 maj 2014 09:00

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Ettårsdag

Vårat lilla barnbarn MOA fyller ett år i dag. Tänk så fort tiden går......det blir kalas under dagen och vi ska åka och gratta lilltösen.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Ettårsdag

Permalink

Snickrat hela dagen, en skön första Maj......  (Så här bor jag) Publicerat torsdag 01 maj 2014 16:55

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Snickrat hela dagen, en skön första Maj......

Sex timmars utedag denna 1:a Maj. Vi bygger sköna trädgårdsoffor och avställningsbord till nya grillplatsen på gården. Det blir en härlig samlingsplats, sitta ute och grilla gott över björkvedsglöd och bara vara. Äntligen har vi gjort slag i saken och fixat till en riktig uteverksamhet som gör hela familjen aktiv då vi träffas. Man  hämtar ved, startar upp eld och tillverkar grillpinnar. Ett pyssel för alla och det ger en avslappnad och gemytlig stämning här ute i Lyckebo. Enkelt och utan krussiduller för man behöver inte duka fint ute i naturen.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Snickrat hela dagen, en skön första Maj......

Se här, vi har roligt{#}. Kaffepauserna smakar extra gott ute i det fria och vi trivs denna dag. Lite rörigt blir det utanför altanen men där är det lä och solen värmer så skönt. Min äkta hälft är en pärla, det går undan när han kommer igång...första bänksoffan i brunt inpregnerat trä...fint tycker jag......
Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Snickrat hela dagen, en skön första Maj......

Första soffan.....


Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Snickrat hela dagen, en skön första Maj......

Alla tre klara och hörnborden är på gång.......


Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Snickrat hela dagen, en skön första Maj......

Hundarna trivs som bara den då alla är ute, en grön boll far från mun till mun och Towe vill att man ska kasta den..."matte, lek med mig"{#}.

Bastukväll och vattenplask är nästa punkt.......livet känns skönt i dag{#}


Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Snickrat hela dagen, en skön första Maj......

Permalink

Sydligt besök....  (Så här bor jag) Publicerat onsdag 30 april 2014 15:29

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Sydligt besök....

Äntligen helg och äntligen kom solen tillbaka. Det rasar ner snö från träden och jag hoppas att den förbenade snön som fallit tinar bort fort som attan. Se här vem som hälsar på i Lyckebo.......

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Sydligt besök....

...det är nog minst tre år sen jag såg koltrasten sist men i dag fick jag den på foto när den käkade frön under fågelbordet.

Maken har börjat med soffbänkarna och i morgon ska dom monteras, kanske vi får en mysig grillafton över öppen eld den 1:a Maj.

Nu stundar snart middagsmat och sen ska bastun värmas upp. En stillsam och skön afton blir det hos oss....

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Sydligt besök....Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Sydligt besök....

Permalink

Ingen grillplats ännu, relaxen duger bra i kväll.  (Så här bor jag) Publicerat onsdag 30 april 2014 06:50

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Ingen grillplats ännu, relaxen duger bra i kväll.

God morgon. I går fick jag ge mig ut i ottan och sopa undan snön som "murat" igen hela fågelbordet. Flyttfåglarna var näst intill desperata över att komma åt fröna och jag led så med dom. Påfyllning och sen var det frid och fröjd och jag kände mig lättad. Dom små liven var nog chockade över väderförändringen.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, u

Bergfinkarna mumsar och mår bra.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, u

Man ska vara mån om allt levande, jag är en fågelälskare och trivs när det hörs glatt kvittrande i min omgivning.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, u

Det är minus sex grader i dag men snön smälter sakta bort igen. Tänka sig att verandan var snöfri i förrgår.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, u

Byggandet på grillplatsen avstannade såklart och sofforna som var tänkt att sitta på i kväll har inte påbörjats. Vem vill stå i tre decimeter snö och snickra, fniss. Vi får väl sitta i basturelaxen och kika ut över nejden i kväll för det brukar tändas många brasor längs med stränderna.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Ingen grillplats ännu, relaxen duger bra i kväll.

.

Av lena-i-lyckebo - 2 maj 2014 19:55

30 cm blötsnö och snödrev på vägarna, huvva.  (Så här bor jag) Publicerat tisdag 29 april 2014 06:32

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, 30 cm blötsnö och snödrev på vägarna, huvva.

Vaknade och såg ut i morse, jisses vilken syn. Dessutom blåser det hårt så jag blir sen till jobbet i dag. Först måste vi skotta framför grindarna så man kan komma ut från gården. Jag bävar inför resan upp till stan.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, 30 cm blötsnö och snödrev på vägarna, huvva.

Så här såg rumsfönstrena ut, blötsnön har kladdat fast på rutorna.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, 30 cm blötsnö och snödrev på vägarna, huvva.

Våran tänkta plats där vi ska sitta och grilla i morgon, fniss.

Ha en bra dag....{#}

Permalink

Smittar...smittar inte? Det är frågan!  (Mitt i livet) Publicerat måndag 28 april 2014 19:39

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Smittar...smittar inte? Det är frågan!

Regnet öser ner i kväll och jag njuter av alla droppar som faller. Snön är snart ett minne blott och vi har vår även här uppe hos mig{#}. Maken fick åka hem tidigt från jobbet i dag....magsjukan härjar och jag hoppas att komma undan men chansen är minimal. Han har formligen bott på toan på jobbet och for hem "mellan utbrotten". Måtte inte jag ha smittats och denna långledighet bli en "toasittarhelg" för jag har så mycket jag skulle vilja göra{#}.

En renköttsoppa är på gång i köket och det doftar himelskt. Inget i världen är så gott som detta och med klimp i blir det en festmåltid.

Nu är det bara en och en halv dags jobb kvar och vi ska börja bygga bänksofforna till grillplatsen. Jag har köpt fina saker som ska pryda denna plats och är ivrig som vanligt. I stället för dom vanliga gröna inpregnerade brädorna man brukar köpa så valde vi bruna, det blir snyggt och ombonat. Små hemmabyggda avställningsbord ska tillverkas så att det är praktiskt att sitta många runt eldstaden.

Kramelikramen...Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Smittar...smittar inte? Det är frågan!

Permalink

Jumjummmmmm  (Mitt i livet) Publicerat söndag 27 april 2014 19:41

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Jumjummmmmm

Såååå härligt, det ösregnar just nu så hej svejs med sista snön{#}

Presentation


Midnattsolen är min sommar och norrskenet min vinter.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Fråga mig

11 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Bloggtid

Kommentarer

Bloggvänner

bloggvänner


Skapa flashcards