lena-i-lyckebo

Alla inlägg den 1 februari 2014

Av lena-i-lyckebo - 1 februari 2014 16:58

Tjädermiddag  (RECEPT) Publicerat lördag 01 februari 2014 16:46

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Tjädermiddag


Mycket pyssel är det att skära ut köttet från tjädern och hundarna sitter som fastnaglade på golvet vid våra fötter och sniffar i luften. Höstens härliga jaktdagar poppar säkert upp i deras skallar

 

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Tjädermiddag


Maken tar hand om fågeln, jag är allergisk för dun, medans så skalar jag potatisen till moset.

 

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Tjädermiddag


Köttet skärs i tärningar och får stekas till fin färg. Sen salt och peppar, soya, svartvinbärsgelè och kantarellerna ska i och vatten till såsen. Allt får puttra en halvtimme drygt, beroende på hur välhängd fågeln är.. Sen i med grädde och  Maizena samt kryddar lite extra ifall det behövs. Enkelt och ändå lyxigt{#}

 

Kramelikramen..Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Tjädermiddag

Permalink

Dagen lunkar på  (Mitt i livet) Publicerat lördag 01 februari 2014 14:58

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Dagen lunkar på
 

Nästan en timme lyckades jag stå ut utomhus, sen domnade kinderna och hakan bort och det sved som eld i ansiktet. Det är ingen lek att trotsa kyla och blåst samtidigt, åtminstone inte med dom graderna vi har här uppe i Lyckeboskogen i dag.....

Tvättmaskinen går för fullt och jag har kopplat av som aldrig förr, ringde mamsen och hon var såååå mycket piggare. Till och med hennes tal var nästan normalt igen och då blir man förundrad...tänk att en påfyllning av blod kunde göra mirakel. Då förstår man också hur skör och bräcklig man är i åttioårsåldern när sjukdomarna dyker upp och tar musten ur en. Finaste mamman min...jag har en superidè angående din 80-årsdag,,,,,tänk om vi alla skulle äta surströmming tillsammans, den dagen här i Lyckebo, du älskar denna delikatess så fundera lite på det{#}. Det är din dag och du bestämmer.

 

 

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Dagen lunkar på

Permalink

Härliga dag..  (Mitt i livet) Publicerat lördag 01 februari 2014 12:20

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Härliga dag..
 

God förmiddag. En lugn och skön lördag har jag och tassar runt i myskläder och ulltofflor. Stressen har lagt sig och jag har varvat ner. Jag ska absolut inte åka någonstans utan bara vara hemma med mina älsklingar hela dagen lång. Vi hade fantiserat om att kunna vara ute nån timma och fixa lite på gården men det kan vi glömma...-17 och blåst...fy fasiken sånt väder{#}. En skotertur hade suttit perfekt men förfrysningar kan lätt uppstå så även detta får vänta.

Vi ska tillaga en tjädergryta under eftermiddagen och det ser jag fram mot, kantarellsås och mandelpotatismos till..mums{#}.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Härliga dag..

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Härliga dag..

Permalink

Ju mer..desto starkare?  (Mitt i livet) Publicerat fredag 31 januari 2014 21:40

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Ju mer..desto starkare?
 

God pizza och några bastuöl har sänkt min puls till det normala. Mamma är hemma igen, sonen ringde, och nu kopplar jag av rejält. Vi har ganska milda grader ute och jag känner en inre glädje, februari i morgon och lusten att jubla över månaderna som kommer är ett faktum.

Den 7 mars fyller min älskade livskamrat 60 år och lite planering kring det hela har startat inom mig. Hmmmm, himmel så åren går? Så länge man har roligt och trivs i livet så spelar det faktiskt ingen roll.......

Kram alla finaste som kikar in...jag känner mig stark fast livet strular. Ju mer man går igenom, desto klokare och stärkt blir man som människa...eller{#}

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Ju mer..desto starkare?

Permalink

Blodpåfyllning pågår  (Mitt i livet) Publicerat fredag 31 januari 2014 18:01

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Blodpåfyllning pågår
 

Håhåjajja...har varit på akuten med mamsen sen tolv i dag. Läkaren ringde och sa att hon skulle bums dit för en blodtransfunsion för blodvärdet låg på futtiga 77. Inte konstigt efter alla näsblödningar hon haft och äntligen har gåtan löst sig om varför hon är så krasslig.. Jag kom hem för en timma sedan men hon är kvar på lassarettet för dom hade inte startat upp ännu, sonen hämtar henne därifrån när hon är klar. Inte ville hon stanna en natt som läkaren föreslog ....absolut inte utan hem är det enda som gäller{#}.

Vi har ätit snabbmat och det fungerar bra såna här struliga dagar. Bastukväll är planerad och avkoppling en nödvändighet.

 

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Blodpåfyllning pågår

Av lena-i-lyckebo - 1 februari 2014 16:56

Djurskyddsinspektörerna......  (Mitt i livet) Publicerat torsdag 30 januari 2014 21:12

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Djurskyddsinspektörerna......
 

Ett program på TV 4 som är mycket svårt att se alla gånger på grund av djurplågeri och umbärande men samtidigt underbart att det finns Djurinspektörer i detta land som räddar våra fyrfotingar. Jag förstår inte att man kan behandla  djur på så illa sätt, önska mycket mera av såna program för att föra fram djurens talan och vardag och visa vad som händer, allt för att det ska bli ett slut på mycket lidande och eländet som råder.......... Funderar om jag  skulle  ändra livsstil och bli vegetarian.......{#}

Permalink

- 15......en bra dag  (Mitt i livet) Publicerat torsdag 30 januari 2014 19:45

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, - 15......en bra dag
 

Go kväll i stugor och torp. Äldsta sonen har varit här och vi åt middag tillsammans, han reser till franska alperna i morgon och ville mysa med oss innan han far iväg. Hoppas att resan blir en härlig upplevelse och att det är fint snowboardföre{#}.

Jag blev glatt överraskad när jag åkte till mamma efter jobbet, hon hade satt på en tvätt i maskinen och såg mycket piggare ut. Talet är inte bra ännu och hon som alltid älskat att läsa böcker har slutat upp helt just nu. Hon förklarar att läsförståelsen inte är vad den ska vara men jag tror att hjärnan kommer igen...sakta men säkert. Fy fasiken vilken envis kvinna hon är, hoppas att jag ärvt hennes mod{#}.

Jag har en underbar arbetsplats, chefen har sett hur jag mår och gav mig ledigt i morgon för att jag ska kunna koncentrera mig på mötet hos mamma med kommunen. Jag åker dit på förmiddagen och hjälper lillgumman med lite hushållsgöromål och sen ska vi prata ihop oss om vilka behov vi ska ta upp.  Det är en del som mamsen inte klarar av i sin vardag just nu men hjälp finns ju, bara att tacka och ta emot{#}.

Kram alla finaste.......

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, - 15......en bra dag

Permalink

På med mössan, kylan kom tillbaka  (Mitt i livet) Publicerat torsdag 30 januari 2014 06:37

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, På med mössan, kylan kom tillbaka
 

I går var jag till vårdcentralen med mamma, ingen ny stroke trodde dom att hon haft men ändå har hon problem med talet och lite annat. Konstigt är det och vi får avvakta för att se om det blir bättre om några dagar. Jag hinner inte med så mycket annat än att jobba och vara hos mamma under dagarna men från nästa vecka börjar hemtjänsten  hos henne och jag kan släppa lite på kontrollen.

Ute small det till igen med kylan som kommit tillbaka. Denna morgon visar tempen -27 men nu har solen börjat jobba med att sända ut värme så det blir nog varmare under dagen.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, På med mössan, kylan kom tillbaka

Permalink

En dag igen med kaos....  (Mitt i livet) Publicerat tisdag 28 januari 2014 18:18

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, En dag igen med kaos....
 

Lika galet söndertrasad dag, denna tisdag. Jag åkte till mamsen under lunchen och fann en omplåstrad liten gumma som ramlat i går kväll och slagit sig illa vid sidan om ögonbrynet. Hon var tystlåten och säkert omskakad igen efter denna olycka. Larmat hade hon i alla fall gjort och larmpersonalen hade kommit direkt och hjälpt henne. Milda makter sån stress jag känt över situationen hela dagen och en sån maktlöshet för mamma har envist vägrat att åka till lassarettet sen i går för att undersökas. Min huvudvärk har varit gräslig och magen brännt som eld..= stress.

Brorsan ringde mig och tog tag i det hela, han kontaktade sjukvården och sen  blev det fart, min telefon har gått varm på jobbet, Sköterskan från lassarettet har ringt två gånger för bokning av läkartid, distriktsköterskorna ville träffa mamma och jag fick kasta mig i bilen och åka dit för att låsa upp. Nu är det bestämt att mamma ska till läkaren i morgon med hjälp av mig och sen är det ordnat med hemhjälp en gång varje dag till att börja med och det kommer en del hjälp från hjälpmedelscentralen.  PUST{#}. Jag var förbi mamma nu innan jag åkte hem och fixade lite kväll för henne, ett hopp har tänts i mig om att det blir lättare inom kort. Hon är värd så mycket och jag gör så gott jag kan.

Jag har inte så mycket energi att sitta vid datorn denna kväll så ni som undrar varför jag inte kikar in och kommenterar...Jag kommer igen när det lugnat ner sig......

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, En dag igen med kaos....

Permalink

Dålig dag i går  (Mitt i livet) Publicerat tisdag 28 januari 2014 06:11

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Dålig dag i går
 

I går var det en konstig och jobbig dag, mamma var krasslig och svag  och jag fick åka hem till henne mitt i jobbet för hon hade trillat omkull. Jag förstod att nåt var fel då hon inte svarade i telefonen och syskonen ringde mig och undrade vad som kunde ha hänt. Lilla gumman min, hojja så rädd jag blev men efter sista besöket hemma hos henne innan jag åkte hem från stan så var hon piggare.

Jag var helt slut på kvällen efter alla känslostormarna och la mig redan före 21.00

Vi har endast -16 i dag och kylan verkar har gett med sig. Nästan vårvärme för oss här uppe i norr.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Dålig dag i går

Av lena-i-lyckebo - 1 februari 2014 16:55

Hyss i natt...suck  (Mitt i livet) Publicerat måndag 27 januari 2014 06:53

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Hyss i natt...suck
 

God morgon. Här har vi bara -18 i dag och glädjen är stor. Zunni har haft ett tokbryt i natt och det såg ut som ett slagfält i allrummet och arbetsrummet när jag klev upp. Hon har slitit ner saker från hyllor och lyckats öppna lådor med allehanda ting och tuggat sönder det mesta. Himmel och pannkaka så det såg ut{#}. Den hunden är farlig för sig själv och vi funderar på en lösning för det är under den tid som vi sover som hyssen startar.

Jag ser fram mot en bra dag på jobbet och kommer förmodligen att vara trött och ha ont i ryggen när jag kommer hem. Är väl inte helt bra ännu men det får jag stå ut med.

Nu ska jag hasta i väg och "sparka" igång dagen........{#}

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Hyss i natt...suck

Permalink

Nu mår jag toppen på alla sätt och vis  (Mitt i livet) Publicerat söndag 26 januari 2014 16:56

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Nu mår jag toppen på alla sätt och vis


Japp, nu är jag i gång igen och det känns fantastiskt skönt. Ryggen är nästan helt bra igen men jag får vara lite försiktig med lyftande och bärande ett tag framöver. I dag åkte jag till mamsen och strök fyra långgardiner och satte upp dom,  sen bäddade jag rent i hennes säng och klippte henne. Nu ser hon fin ut i håret och jag är glad att klippningen lyckades.

Efter besöket hos henne drog jag iväg till lilla familjen, Moa blev glad att se fammo och vi fick egentid  för Tuva-Lisa var i byn hos mommo och moffa. Hon kom hem precis när jag var på väg att åka men jag stannade en stund till för att få rå om även henne.

Jag är fulltankad igen med kärlek till de mina, känner mig rik och är så tacksam över våran familj{#}.

Ute har det vänt och blivit mildare, -23 grader är det länge sedan det varit....Jippi{#}

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Nu mår jag toppen på alla sätt och vis

Presentation


Midnattsolen är min sommar och norrskenet min vinter.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Fråga mig

11 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Bloggtid

Kommentarer

Bloggvänner

bloggvänner


Ovido - Quiz & Flashcards