lena-i-lyckebo

Alla inlägg under januari 2014

Av lena-i-lyckebo - 10 januari 2014 17:19

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Solen bakom molnen

I dag hade jag ju förhoppningar om att hinna med att se moder sol när jag slutade från jobbet men en incident inträffade och fördröjde min resa hemåt så moln hann skymma mina drömmar. Nåja, jag vet i alla fall att den klivit upp ganska högt över horisonten och dagarna har blivit ljusare och längre, det räcker långt{#}.

Det var -23 när jag åkte i morse och jag trodde att det skulle vara -30 på eftermiddan men ack så fel man kan ha. Strax under tjugo är inte illa pinkat av en käpphäst{#}. Då kan vi basta i kväll för det går snabbt att värma upp bastuhuset.

En smarrig middag väntar och sen ska jag njuta i dagar två av att få vara ledig igen.......

 

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Solen bakom molnen

Av lena-i-lyckebo - 10 januari 2014 06:06

 

God morgon gott folk, fredagar gillar jag skarpt för nu är det helg igen. Arton grader kallt visa tempen och i dag kanske jag får se solen för första gången sen i mitten av December, hurra. När det är så här kyligt så brukar det också vara klart på himlen.....  .


Vi har över en meter snö i skog och mark och mera kommer det innan vintern är till ända, härligt för vårsäsongen ligger framför oss här uppe och massor med skoterturer ska vi göra upp till fjällen där vår lilla stuga står och väntar.

Jag har en god stund på mig att softa innan det är dags att åka till jobbet och hinner nog med att "valla snabeldraken", tänk så skönt att komma hem och golven redan är dammsugna.

Kramelikramen och ha en fin dag.......


 

Av lena-i-lyckebo - 10 januari 2014 06:04

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Förvånad igen

Det har vräkt ner snö hela långa dagen och färden upp till stan i morse var ingen barnlek, blåst och snörök fick mig att ha "ett ägg "under gaspedalen. Samma lika på hemfärden samtidigt som det varnades på radion för älgar vid vägen en bit utanför stan. Svart, snörök och spaning samtidigt efter skogens konungar fick mig att sitta käpprak och på helspänn.

I morgon är det halvdag på jobbet, lite mathandling och sen bums hem. En god middag ska jag fixa till som avslutning på denna vecka. Himmel så skönt och roligt det är att vara igång igen och ha arbetskamraterna omkring mig under dagarna, ett härligt gäng som trivs tillsammans.

Ha en fin afton och må så gott, här sjunker temperaturen och just nu visar termometern -17.........

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Förvånad igen

Av lena-i-lyckebo - 9 januari 2014 05:47

 


God morgon. Det har vräkt ner snö hela natten så maken var tvungen att ploga framför och bakom grindarna för att få upp dom innan han for iväg till jobbet nu i ottan. Helt otroligt vad vitt vi fått och det fortsätter dala ner ännu. Trappen ner från altanen mot älvsidan ligger djupt bäddad. Minus 8,8 grader har vi här uppe ovanför Polcirkeln denna torsdag och till helgen väntas det sjunka ner mot -30, burr.

 

   Ha en fin dag.......


Av lena-i-lyckebo - 8 januari 2014 20:30

  


Stort gäsp från Lyckebo...nog känns det att kroppen och knoppen har fått jobba i dag och sängen hägrar. Jag kämpar för att sitta upprätt och se Sveriges mästerkock och det är en halv timma kvar,,,,,hur ska detta gå  .


Det snöar fortfarande så i morgon blir det plogning av gården igen efter jobbet. Man vet att man lever såna här vintriga dagar.

Puss på pannan och natti natti.......



   

Av lena-i-lyckebo - 8 januari 2014 19:00






Jag är 57 år och har haft min blogg på Bloggspace i över sex år, dagligen skrivit inlägg och fått många fina bloggvänner på den sajten men.......

Det är ofta strul med att komma in på sidan och ofta är den seg eller så uppstår tekniska problem så nu börjar jag bli riktigt less.

 

Därför har jag flyttat mycket av det jag skriver hit där det verkar fungera utan en massa krångel. Det jag saknar här är är några funktioner såsom att kunna se vänners inlägg och besökare direkt när jag loggar in. Det är ett smidigt sätt att hålla sig uppdaterad utan att behöva söka upp varandra hela tiden och samtidigt se andras avatarer och kika in hos dom.

Kramelikramen....


Av lena-i-lyckebo - 8 januari 2014 18:04


 

Så där, nu är första arbetsdagen efter en lång julledighet avverkad och det kändes roligt att vara tillbaka. Dagen gick lika snabbt som vanligt och jag är rejält trött . Såklart blir man det efter att ha somnat sent efter många får räknade och en orolig sömn. Detta är så typiskt när man fått slappa runt i över två veckor......

Jag fick ett SMS av sonen på lillaste barnbarnet, Moa 8 månader, som kommit underfund med att man kan göra roliga miner med munnen, fniss. Fammos lilla busfia har upptäckt världen  .

Det var snöyra efter landsvägen när jag åkte hem och färden gick i sakta mak. Pofffff, en långtradare fick sikten att bli lika med noll då snön revs upp. Inte trevligt kan jag garantera.

Ha en fin kväll.....     

Av lena-i-lyckebo - 8 januari 2014 06:06

En pömsig morgon..  (Mitt i livet) Publicerat onsdag 08 januari 2014 06:02

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, En pömsig morgon..

Nog är det märkligt....varför ligger man och vrider och vänder på sig och har svårt att somna efter en ledighet och ska upp tidigt på morgonen då jobbet startar{#}. Till slut small jag av men sömnen har varit si så där och i kväll är det med säkerhet inga som helst besvär med den saken.

Maken har farit i väg och jag ska ta en snabbdusch och göra mig redo att möta dagen, det blir en mjukstart på arbetsveckan för jag jobbar bara två och en halv dag och sen är det helg{#}. Kylan kommer på fredag och då är det lämpligt att vara hemma med doggsen och kanske det är milt igen i början på nästa vecka. Den som lever får se{#}

Ha en fin dag och........

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, En pömsig morgon..

Permalink

Allt som vanligt igen i morgon  (Mitt i livet) Publicerat tisdag 07 januari 2014 19:02

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Allt som vanligt igen i morgon

Maken är ute och plogar gården med fyrhjulingen och jag valde att stanna inne med en varm pläd omkring mig. Vi blev båda frusna efter maten men jag har en envis karl som byltade på sig och satte igångBlogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Allt som vanligt igen i morgon.

I kväll blir det lite tevetittande och sen natti natti för vi ska upp före tuppen i morgon, allvaret börjar men det ska bli riktigt roligt att komma in i vardagen igen. Tänk så snabbt man vänder på dygnet och det gillar inte jag i längden. Det ska vara rutiner och fasta tider för min del och få längta efter helgerna igen.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Allt som vanligt igen i morgon

Permalink

Ett starkt blått sken....  (Så här bor jag) Publicerat tisdag 07 januari 2014 16:47

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Ett starkt blått sken....

Det HÄR BLÅA ljuset ser jag från köksfönstret. IceHotel har förmodligen sin kyrkosal där inne i ishotellet. I år måste vi bara åka dit och göra att besök, många år har gått sen sist. Är det så att man blir hemmablind och attraktionerna ligger för nära?

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Ett starkt blått sken....

Permalink

Mamma kom i första hand i dag..  (Mitt i livet) Publicerat tisdag 07 januari 2014 16:33

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Mamma kom i första hand i dag..

Hi hi, jag smet iväg från mina sysslor som var tänkta denna sista dag på jullovet och for upp till mamsen i stället. Vi plockade bort julen hos henne och satte upp vårgardinerna, superfint blev det. Sen shoppade vi och hälsade på mitt jobb en stund. Det känns skönt att hon fått komma ut en sväng och att mat är handlat så hon klarar sig ett tag. Finaste mamma min, man ska vara rädd om varandra i livet.

Maken har precis kommit hem från jobbet så vi ska äta middag och sen blir det snöröjning, minst en decimeter har fallit under dagen och måste plogas undan. Här är det alltid nåt på gång........{#}.

Kramisar...... Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Mamma kom i första hand i dag..

Permalink

Redan den sjunde!  (Mitt i livet) Publicerat tisdag 07 januari 2014 10:17

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Redan den sjunde!

God morgon. I dag snöar det rejält och  blåser samtidigt..busväder med andra ord men det är ju vinter. Jag ska ge mig ut ett tag för att skyffla bort lite snö från verandan och borta vid grindarna.

Denna sista semesterdag ska jag ta vara på...kanske handla med mamsen ifall hon vill och göra  sånt som man gärna sjuter upp till en annan dag.. föråden är ett exempel....där kommer man knappt fram för alla kartonger och säckar man rafsat i under mörkret tid. Fast....kanske detta är kvar till våren om jag inte har den rätta lusten{#}.

Må bäst....Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Redan den sjunde!

Presentation


Midnattsolen är min sommar och norrskenet min vinter.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Fråga mig

11 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Bloggtid

Kommentarer

Bloggvänner

bloggvänner


Ovido - Quiz & Flashcards